Het verbod op auto’s met verbrandingsmotoren in de Europese Unie vanaf 2035 is nu definitief. Dit betekent dat het tijd is om goed na te denken over hoe u zich straks door Nederland en Europa zult verplaatsen. Met de herverkiezing van Ursula von der Leyen als voorzitter van de Europese Commissie is het klimaatbeleid van de EU sterker dan ooit en lijkt de koers richting elektrisch rijden vast te liggen.
Ursula von der Leyen blijft: koerswijziging lijkt uitgesloten
Nadat in 2024 het nieuwe Europees Parlement is verkozen, hoopten tegenstanders van het verbod (waaronder de bekende criticus Filip Turek) op een versoepeling van de plannen. Meerdere Europarlementariërs voerden fel campagne tégen het uitfaseren van verbrandingsmotoren. Toch heeft de politieke realiteit de stemming snel doen keren.
Met Von der Leyen weer aan het roer blijft haar beleid – dat de basis vormt voor het Fit for 55-pakket van de EU – stevig overeind. Tijdens haar vorige termijn wist ze al de strengere emissie-eisen door te drukken, die nu de uitfasering van benzine- en dieselmotoren steeds dichterbij brengen.
Kansen en zorgen: wie wint en wie verliest?
- Tegenstanders van elektrische mobiliteit ervaren de herverkiezing als een domper. Zij vreesden al voor een verschuiving richting strikt klimaatbeleid – en terecht: de plannen zijn bevestigd en er komt geen versoepeling.
- Automobielsector reageert met gemengde gevoelens. Aan de ene kant vraagt de transitie veel investeringen, aan de andere kant biedt het duidelijkheid en stabiliteit voor fabrikanten als Stellantis, DAF en VDL Nedcar om zich verder op elektrische voertuigen te richten. De recente ‘Chinese golf’ van goedkope EV’s is een extra motivatie om te innoveren.
Is er nog ruimte voor alternatieven?
Von der Leyen liet zich recent voorzichtig uit over mogelijk experimenteren met zogeheten synthetische brandstoffen: deze worden niet uit fossiele bronnen gewonnen en zijn theoretisch schoner. Toch lijkt grootschalige inzet daarvan voorlopig ver weg, gezien het duidelijke streven naar volledige elektrificatie.
Wat betekent dit concreet voor u?
- Kopen van nieuwe auto’s: Vanaf 2035 mogen alleen nog auto’s zonder CO₂-uitstoot nieuw geregistreerd worden in de EU, dus uitsluitend elektrische of eventueel waterstofauto’s.
- Bestaande auto’s: Uw huidige benzine- of dieselauto mag u ná 2035 wél blijven rijden. De maatregel geldt alleen voor nieuwe registraties.
- Prijsontwikkeling: Naar verwachting zullen EV’s goedkoper worden, door schaalvergroting, innovatie en concurrentie. Dit zien we nu al gebeuren op de Nederlandse markt, waar lokale spelers als Lightyear en EVO gelijke tred proberen te houden met grote internationale producenten.
Vooruitblik: elektrisch rijden als nieuwe standaard
Het verbod betekent niet dat u morgen uw auto moet wegdoen, maar het is slim om nu al na te denken over overstappen op elektrisch rijden – bijvoorbeeld via private lease of initiatieven van lokale aanbieders zoals Greenwheels of deelmobiliteit in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven.
De komende jaren kunt u rekenen op verdere investeringen in laadinfrastructuur, uitbreiding van het aanbod en mogelijk meer fiscale voordelen voor duurzame mobiliteit. Nederland loopt hierin Europees gewoonlijk voorop, dus houd de ontwikkelingen zeker in de gaten!
Deze analyse is een persoonlijke visie van de auteur en geeft een samenvatting van de actuele stand van zaken rondom het verbod op verbrandingsmotoren in de EU.
De tekst is redactioneel bewerkt voor duidelijkheid en leesbaarheid.