De afgelopen maanden worden veel Nederlanders en andere Europeanen aangespoord om energie en brandstof te besparen. Maar in kringen van de superrijken lijkt die boodschap aan dovemansoren gericht. Volgens milieuorganisaties blijft deze kleine elite juist bovengemiddeld veel verspillen – vooral door vliegreizen met privéjets. Hoog tijd voor ingrijpen, zeggen niet alleen milieuactivisten, maar ook EU-ministers van Transport.
Privéjet op Schiphol
Foto: Kim Hunter via Pixabay
Luchtvaart: Grote bron van CO2-uitstoot
Luchtvaart is wereldwijd een van de grootste bronnen van broeikasgassen. Voor veel Nederlanders is dat inmiddels gesneden koek, zeker gezien de discussies rondom Lelystad Airport en Schiphol. De Europese Unie zet stevig in op het verduurzamen van de sector via de Green Deal, met als doel de CO2-uitstoot drastisch terug te dringen. Maar volgens organisaties als Greenpeace moet het roer nog veel verder om: zij pleiten voor een compleet verbod op privéjets binnen Europa, gezien hun buitenproportionele milieubelasting.
Wie veroorzaakt het probleem? De cijfers zijn duidelijk
Uit onderzoek van 2020, ook relevant in 2025, blijkt dat slechts een heel klein deel van de wereldbevolking verantwoordelijk is voor de helft van alle uitstoot door vliegen. In 2018 kwam maar liefst 50% van de luchtvaartgerelateerde CO2-uitstoot van slechts 1% van de mensen – met name de superrijken en invloedrijke politici. Een privéjet gebruikt voor een korte trip naar Parijs of Milaan stoot meer uit in een uur dan een gemiddelde Nederlander in een heel jaar aan CO2 veroorzaakt. Dat is toch bizar om bij stil te staan.
Oproep tot actie: EU-ministers aan zet
Tijdens het Transportminister-overleg in Praag – een bijeenkomst onder het Tsjechische EU-voorzitterschap – staat het inperken van de uitstoot door mobiliteit hoog op de agenda. Milieuorganisaties eisen een daadkrachtig besluit: schrap privévluchten of belast ze fors zwaarder. Zeker nu de energiecrisis wereldwijd huishoudt en miljoenen Europese huishoudens de kachel lager draaien of korter douchen, steekt het des te meer dat privéjets ongestoord duizenden kilometers afleggen.
“Terwijl Europese burgers door hun overheden opgeroepen worden om elke kilowattuur te sparen, genieten superrijken zonder gêne van energieverspilling in hun privéjets. In een tijd van energie- en klimaatcrises kunnen we deze overbodige luxe niet langer tolereren,”
– Thomas Gelin, klimaatexpert Greenpeace EU.
De harde feiten op een rij
- Privéjets in de EU zorgen jaarlijks voor circa 1,8 miljoen ton aan broeikasgasuitstoot.
- Dit staat gelijk aan de emissies van ruim één miljoen auto’s.
- Een privévlucht van één uur stoot evenveel uit als een doorsnee Nederlander in een heel jaar tijd.
Het probleem groeit: meer privévluchten dan ooit
In Nederland en de rest van Europa is het aantal privévluchten de afgelopen jaren explosief gestegen. Volgens luchtvaartanalysebedrijf Wingx werden er vorig jaar wereldwijd 3,3 miljoen privéjetvluchten uitgevoerd – een absoluut record. Vooral op Schiphol en Rotterdam The Hague Airport is het een komen en gaan van luxe vliegtuigen. En het eind lijkt voorlopig niet in zicht.
In 2024 telde Nederland tientallen privéjets, gestationeerd op luchthavens van Amsterdam tot aan Eindhoven. Voor bedrijven die handel drijven met de Zuidas of evenementen in Rotterdam, telt een uur tijdwinst meer dan ooit. Maar ten koste van wat?
Wat betekent dit voor u?
De discussie over privéjets raakt elke Nederlander. Niet alleen vanwege de enorme impact op het milieu, maar ook omdat het contrast tussen de opgelegde energiebesparing voor de bevolking en de ongeremde luxe bij de superrijken steeds schrijnender wordt.
Wilt u bijdragen aan verandering? Sluit u aan bij lokale klimaatorganisaties, steun initiatieven om privévluchten te reguleren, of spreek u uit via sociale media. Elke stem telt.