De CO₂-uitstoot van personenauto’s daalde vorig jaar met 6% – Peugeot aan kop

De CO₂-uitstoot van nieuw geregistreerde auto’s nam in 2024 met 6 procent af. Elektrische en hybride voertuigen zetten de toon, maar ook benzine- en dieselmotoren worden zuiniger. Peugeot scoorde het laagst qua emissie, Audi juist het hoogst. Lees de laatste inzichten en praktische tips om ook uw uitstoot te verlagen.

Verspreid de liefde

In 2024 hebben Nederlandse automobilisten voor een merkbaar schonere uitstoot gezorgd. De totale CO₂-uitstoot van nieuw geregistreerde personenauto’s daalde namelijk met 6 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De toename aan elektrische auto’s en stekkerhybrides draagt stevig bij, maar ook benzine- en dieselmotoren presteren steeds efficiënter. Wie sprong er positief bovenuit? Peugeot scoorde het beste qua uitstoot, terwijl Audi juist een flinke tegenvaller liet zien.

Foto: Pixabay

Strengere regels, schonere auto’s

De Europese Unie verhoogt elk jaar opnieuw de lat voor autofabrikanten: nieuwe modellen moeten aan steeds strengere emissienormen voldoen. Dat heeft écht impact: waar in 2010 een nieuwe auto gemiddeld nog 149 gram CO₂ per kilometer uitstootte, ligt dit gemiddelde in 2024 op slechts 121 gram – een daling van 19 procent in tien jaar.

Dankzij dit beleid én de populariteit van nieuwe technologie gingen de totale emissies in Nederland opnieuw omlaag. Vooral de groei van volledig elektrische auto’s (BEV’s) en plug-in hybrides valt daarbij op.

Registraties en CO₂: niet altijd hetzelfde verhaal

Uit cijfers van de RDW blijkt dat Škoda, Volkswagen en Hyundai samen goed zijn voor een groot deel van de nieuw verkochte auto’s. Toch is het Peugeot die de kroon spant als het om uitstoot gaat, met een indrukwekkend lage gemiddelde CO₂-emissie van 107 gram per kilometer. Dit is aanzienlijk lager dan veel concurrenten.

Interessant detail: drie merken zijn zelfs tot onder de 110 gram per km gezakt. Dat laat zien: de technologische vooruitgang is er echt – en op tempo.

  • Škoda: Groot marktaandeel, flinke emissiedaling, vooral in december
  • Peugeot: Laagste gemiddelde uitstoot afgelopen jaar
  • Audi & Mitsubishi: Uitzonderingen; CO₂-uitstoot steeg hier juist, tot wel 5% bij Audi

Škoda piekte in emissiereductie tijdens decembermaand

Tabel: CO₂-emissie per merk, bron: SDA

Škoda wist de gemiddelde uitstoot per nieuw model in 2024 te verlagen met 7 gram per voertuig, vooral door het succes in december. In die maand registreerden ze ruim 6.400 auto’s met een gemiddelde van maar 97 gram CO₂ per kilometer. Dat geeft aan dat niet alleen het type auto, maar óók het juiste aankoopmoment uitmaakt.

SUV-trend: een opvallende uitzondering

De langetermijntrend is duidelijk: auto’s stoten steeds minder uit. Maar tussen 2017 en 2019 was er een piek te zien door de bijna explosieve groei van SUV’s. Dit type auto, populair van Groningen tot Maastricht, is zwaarder, groter en vaak voorzien van extra krachtige motoren – logisch dat de uitstoot toen tijdelijk steeg.

Inmiddels is ruim een derde van alle nieuwe auto’s een SUV (35,4% in 2024). Voor minder uitstoot kijken Nederlanders dus vaker naar alternatieven: LPG-modellen van merken als Dacia, maar vooral elektrische auto’s zijn steeds gewilder.

Toekomst: elektrisch rijden in een stroomversnelling

Met de aangekondigde verboden op benzine- en dieselmotoren (al in 2035 in de EU!) groeit de vraag naar batterij-elektrische voertuigen nóg sneller. Ook in Nederland nemen initiatieven toe: laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond, en fiscale voordelen maken elektrisch rijden aantrekkelijker dan ooit.

Het verbeteren van batterijtechnologie doet er nog een flinke schep bovenop. In 2025 en daarna mag u rekenen op een nog ruimer aanbod van betaalbare én efficiënte elektrische auto’s, van compacte stadsmodellen tot gezinsauto’s en zelfs elektrische SUV’s.

Praktisch: zo kunt u zelf uw CO₂-voetafdruk verlagen

  • Kies een efficiënte auto: vergelijk het opgegeven verbruik (en emissie!) bij RDW of ANWB
  • Overweeg hybride of volledig elektrisch: de infrastructuur is er, en de subsidieregelingen helpen
  • Voor korte ritten: probeer eens deelauto’s of elektrische scooters zoals Felyx en Check
  • Gebruik de juiste bandenspanning en onderhoud uw auto goed – kleine moeite, meetbaar resultaat

Wist u dat? Elke gram CO₂ per kilometer minder bespaart – bij een gebruik van 15.000 km per jaar – al snel 15 kilo CO₂ op de teller. Dat is goed voor het milieu én voor uw portemonnee.

Conclusie

We zijn in Nederland goed op weg naar schoner autorijden. Of u nu kiest voor een Peugeot, zich oriënteert op een elektrische Kia, of vasthoudt aan een zuinige Volkswagen – iedereen kan bijdragen aan minder uitstoot. De cijfers laten het zwart op wit zien: minder CO₂ op de Nederlandse wegen, en dat is iets waar we samen best trots op mogen zijn.