Heeft u binnenkort een etentje gepland in een van de populaire eetcafés van Amsterdam, Utrecht of misschien een favoriet om de hoek? Dan is het een goed idee om uzelf even op te frissen over hoe u het het beste aanpakt als gast. Want hoewel een restaurantbezoek draait om genieten, zijn er een paar gewoontes die u liever kunt vermijden. En geloof me, de medewerkers merken het direct op.
Gedrag waarop restaurantpersoneel afknapt
We hebben het allemaal wel eens: zenuwen bij een chic diner of gewoon nieuwsgierig naar wat er leeft in de keuken. Maar of u nu graag alles al weet vóór u een stap over de drempel zet, of juist twijfelt bij elk gerecht, er zijn ongeschreven etiquette-regels die het leven voor u én het personeel makkelijker maken. En sommige gedragingen zorgen bij medewerkers voor opgetrokken wenkbrauwen of zelfs lichte frustratie.
Uit gesprekken met ervaren serveer(st)ers uit onder andere Rotterdam en Groningen kwamen twee dingen naar voren die het meest irritant worden gevonden. Lees ze hieronder – ze zijn zó herkenbaar, dat het zonde is er niet even bij stil te staan.
Niet klaar zijn als u om de bediening vraagt
Het klinkt bekend: u zwaait de ober naar uw tafel om te bestellen, maar zodra ze arriveren, begint het bladeren door het menu pas echt. Het is geen drama om even tijd te nemen bij uw keuze, maar als u de bediening roept, verwacht men wel dat u in ieder geval een idee hebt van wat u wilt bestellen.
Een medewerker van een van de drukste restaurants aan de Amsterdamse grachten deelt met ons: “Het gebeurt vaak dat gasten zeggen klaar te zijn, maar vervolgens nog totaal geen keuze gemaakt hebben. Dat is frustrerend, zeker als de tafels vol zitten.” Die vijf minuten wachten lijken misschien kort, maar op een drukke avond maakt het een wereld van verschil.
- Zorg dat u uw keuze klaarhebt voordat u de bediening wenkt.
- Vragen over het menu? Dat kan altijd, maar combineer dit slim met uw bestelling.
De rekening betalen en daarna blijven zitten
In Nederland is het heel gebruikelijk om nog even na te kletsen na het betalen, zeker als u gezellig met vrienden borrelt na het hoofdgerecht. Toch is het goed te beseffen dat, zeker op populaire plekken, tafels vaak meteen weer nodig zijn voor nieuwe gasten.
Een Haagse serveerster vat het treffend samen: “Sommige gasten betalen en blijven dan zonder iets te drinken nog een halfuur zitten. Dat is voor ons lastig, want we krijgen snel nieuwe reserveringen aan tafel.” In de praktijk betekent dit:
- Wilt u na het afrekenen nog blijven zitten? Bestel dan gerust nog een drankje of vraag of het kan.
- ”Tafelpolicy” verschilt per plek – vraag gerust op een vriendelijke manier naar de mogelijkheden.
En nog even dit…
De Nederlandse horeca staat wereldwijd bekend om haar informele sfeer en goede service. Door rekening te houden met een paar unwritten rules maakt u het niet alleen fijner voor het personeel, maar haalt u zelf ook meer uit uw avond.
Tip: Wees open en vriendelijk – een klein gebaar, zoals het bedanken van het personeel, doet wonderen. En als u wilt weten wat écht populair is, vraag gerust naar een lokale favoriet op de kaart zoals de bitterballen of een speciaalbiertje uit de streek.