Steeds meer vraag naar alternatieven voor diesel in Nederlandse vrachtwagens: Transporteurs stappen over op brandstof uit bioafval en mest

Transporteurs in Nederland zoeken actief naar alternatieven voor diesel wegens strengere milieueisen. BioLNG uit lokaal bioafval en mest maakt snelle CO2-reductie mogelijk en het netwerk van LNG-tankstations breidt snel uit. Lees hoe ondernemers nu al profiteren van deze duurzame brandstoffen.

Verspreid de liefde

De Nederlandse transportsector staat in 2025 onder aanzienlijke druk om de uitstoot van broeikasgassen te verlagen. Diesel verliest daardoor zijn monopolie in vrachtwagens: transporteurs tonen steeds meer interesse in schonere alternatieven zoals LNG—en met name bioLNG, gewonnen uit lokaal bioafval en mest. Het is geen toeval dat er dit jaar opnieuw een LNG-tankstation bij komt; het landschap van duurzame mobiliteit krijgt eindelijk vaart in Nederland.

Een vrachtwagen onderweg met goederen. Foto: Gabriel Santos / Unsplash

Waarom bioLNG een kansrijke opstap is voor de sector

De laatste jaren is het voor transporteurs steeds belangrijker om klimaatverantwoord te ondernemen. LNG, oftewel vloeibaar aardgas, is in opkomst als alternatief voor diesel dankzij een lagere CO2-uitstoot. Momenteel zijn er in Nederland vier tankstations waar vrachtwagens LNG kunnen tanken, en naar verwachting komen daar in de loop van 2025 minstens vijf bij. Met de steun van subsidies uit onder meer het Klimaatfonds lijkt een grootschalige overstap ineens haalbaar.

Van keukenafval naar brandstof: biogas uit je eigen regio

Het bijzondere aan bioLNG is dat het niet afkomstig is uit fossiele bronnen, maar geproduceerd wordt uit organisch afval: industrieel restafval, rioolslib, mest en huishoudelijk bioafval. Daarbij wordt het methaan zorgvuldig afgescheiden van CO2 en andere gassen, en vervolgens vloeibaar gemaakt. Dit maakt bioLNG niet alleen duurzamer dan conventioneel LNG, maar biedt kans op écht forse emissiereducties.

Opvallend is dat verschillende Nederlandse transportbedrijven, zoals Heineken Logistics en Simon Loos, inmiddels al investeren in vrachtwagens die op (bio)LNG rijden. In Friesland en Noord-Brabant testen boeren en lokale gemeenten gezamenlijk systemen die mest en groenafval omzetten in bruikbare brandstof voor transport. Zo ontstaat er een circulaire stroom, rechtstreeks van boer naar weg.

Onze infrastructuur groeit mee: uitbreiding LNG-tankstations

Voor komend jaar zijn er achttien nieuwe LNG-tankstations gepland, vooral langs de belangrijkste transportcorridors—de A15, A27 en rond de havens van Rotterdam en Amsterdam. Deze groei wordt mede mogelijk gemaakt door subsidies van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens experts uit de sector hoeven vervoerders zich straks nergens meer zorgen te maken over de beschikbaarheid van vloeibaar gas voor hun trucks.

De Nationale Agenda Laadinfrastructuur verwacht dat het netwerk richting 2030 doorgroeit naar circa dertig stations landelijk. Hierdoor kunnen bedrijven als Vos Logistics en Ewals Cargo zich steeds flexibeler aanpassen aan de strengere milieuregels. De stimulans vanuit de overheid helpt enorm: “Met de financiële impuls wordt de uitrol van LNG-stations versneld. Dat geeft transporteurs zekerheid om de investeringen in alternatieve aandrijving te doen,” zegt Petra de Jong, beleidsadviseur bij de Nederlandse Vereniging voor Duurzaam Transport.

Blijven zoeken naar alternatieven

Hoewel het de afgelopen jaren vaak ging over elektrische auto’s, schakelt de logistieke sector inmiddels snel bij. Zware elektrische vrachtwagens met een praktisch bereik voor de lange afstanden laten nog op zich wachten. Daarom is het essentieel om nu te investeren in duurzame, direct toepasbare alternatieven zoals (bio)LNG.

Als Nederland haar klimaatdoelen wil halen, zal de focus steeds meer verschuiven van alleen personenvervoer naar ook zwaar transport. De inzet op bioLNG uit lokale bronnen lijkt daarbij voor de komende vijf jaar een verstandige, realistische stap.