Het streven naar duurzaam huishouden krijgt nieuw leven ingeblazen door Unilever. Het bedrijf zet zich namelijk in om hun schoonmaak- en wasmiddelen een stuk milieuvriendelijker te maken. Met een investering van meer dan €1 miljard (ruim 26 miljard kronen) wil Unilever tegen 2030 volledig afstappen van fossiele ingrediënten in haar producten.
Waarom deze stap zo belangrijk is
Unilever, bekend van merken als Cif, Dove, Axe, Domestos en Persil, behoort tot de grootste spelers op de Nederlandse markt voor huishoudelijke schoonmaakartikelen. De afgelopen jaren zijn veel fabrikanten zich al gaan richten op minder plastic en meer recycling in hun verpakkingen. Maar Unilever wil nu verder gaan: niet alleen de verpakking, maar de volledige inhoud krijgt een duurzame update. Het doel: vóór 2030 alle ingrediënten op basis van aardolie schrappen.
Van fossiele bronnen naar planten en zeewier
Om oliecomponenten te vervangen, investeert Unilever in innovatieve technologieën die natuurlijke ingrediënten zoals zeewier en planten centraal stellen. Hiervoor heeft het bedrijf meer dan €1 miljard vrijgemaakt om nieuwe biotechnologische oplossingen en alternatieven te ontwikkelen. De verwachting is dat deze ‘groene’ formules uiteindelijk een stuk beter biologisch afbreekbaar zullen zijn en dus minder schadelijk voor onze rivieren, de Noordzee én het leven in het water.
Bovendien is Unilever voornemens om vóór 2025 het gebruik van nieuw plastic – zonder gerecyclede toevoegingen – met de helft te verminderen. Dat betekent dat niet alleen de inhoud, maar ook de buitenkant straks milieuvriendelijker wordt.
Efficiëntie zonder concessies aan milieubewuste keuzes
We hebben allemaal wel gemerkt: milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen laten qua werking soms te wensen over. Hier ligt de uitdaging: hoe blijf je effectief schoonmaken en wassen, zonder het milieu te belasten? De vraag naar groene alternatieven groeit in Nederland alleen maar, en Unilever merkt dat de consument steeds bewuster koopt. Onderzoek, bijvoorbeeld van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, laat zien dat producten met een duurzaam keurmerk als het EU Ecolabel steeds populairder zijn in supermarkten als Albert Heijn en Jumbo.
Unilever vertrouwt op de technologische vooruitgang van de laatste tijd. Dankzij nieuwe ontdekkingen op het gebied van biochemie en plantaardige alternatieven belooft het bedrijf dat gebruikers straks kunnen kiezen voor producten die én milieuvriendelijk én krachtig schoon zijn. Daarbij wordt volop ingezet op samenwerking met universiteiten, startups en onderzoekscentra – ook hier in Nederland.
Wat betekent dit voor u?
- De verwachting is dat u binnen enkele jaren stapsgewijs meer huishoudproducten zult zien met ingrediënten op basis van bijvoorbeeld Nederlandse bieten, zeewier uit de Noordzee en andere hernieuwbare bronnen.
- Verpakkingen met minder plastic, vaker van gerecycled materiaal afkomstig – let bijvoorbeeld op de verandering bij uw favoriete merk afwasmiddel of waspoeder.
- Mogelijke prijsveranderingen, al belooft Unilever in Nederland de groene transitie zonder grote prijsstijging door te voeren.
Dit alles maakt huishoudelijk schoonmaken in 2025 niet alleen schoner, maar ook slimmer en groener. Heeft u al ervaring met de nieuwe, milieuvriendelijke formules? Deel het gerust met uw buren via lokale initiatieven of probeer eens een wasmiddel dat hier al op inspeelt.