De bouw van een vierbaanssnelweg dwars door het Braziliaanse regenwoud roept in 2025 terecht veel vragen op. Niet alleen vanwege het grootschalige kappen van bomen, maar vooral omdat deze weg wordt aangelegd ter voorbereiding op de VN-klimaatconferentie in Belém. Kunt u zich een groter contrast voorstellen?
Brazilië kiest opnieuw voor ontbossing in het kwetsbare Amazonegebied. Hier verrijst een snelweg, zogenaamd om het vervoer naar de klimaatconferentie mogelijk te maken (beeld ter illustratie).
Komend november ontvangt Belém tienduizenden internationale gasten voor COP30. Wat op het eerste gezicht klinkt als een stap vooruit in het wereldwijde klimaatbeleid, blijkt in de praktijk allesbehalve eenduidig. De Braziliaanse overheid beweert namelijk dat een nieuwe doorgaande route noodzakelijk is om het congres in deze relatief afgelegen regio toegankelijk te maken. Het resultaat? Een brede asfaltstrook dwars door bossen die wereldwijd bekendstaan als de ‘groene longen van de aarde’.
Naar verwachting zullen meer dan 50.000 deelnemers van 10 tot 21 november de infrastructuur gebruiken om de conferentie in Belém te bereiken. Milieuorganisaties trekken aan de bel: voor deze weg verdwijnen opnieuw grote stukken regenwoud, terwijl het Amazonegebied het wereldwijd al zwaar te verduren heeft.
Volgens berichten van onder andere de BBC zijn de graafmachines al volop aan het werk en staat de overheid pal achter het project. Ze noemt de snelweg zelfs een ‘duurzaam initiatief’. Maar laten we eerlijk zijn: wat is er duurzaam aan nóg meer boskap in een ecosysteem dat we juist móeten beschermen als we het klimaat serieus nemen?
De VN-klimaattop – officieel COP30 – hoort te draaien om het verminderen van broeikasgassen en het maximaal behouden van natuur. Zeker het Amazonewoud, dat voor Nederland en de rest van de wereld als cruciale buffer tegen klimaatverandering functioneert, verdient betere bescherming. Milieuorganisaties als Natuur & Milieu, maar ook lokale Amazonestichting S.O.S. Amazônia laten van zich horen: deze infrastructuur schaadt onherstelbaar waar we samen voor zouden moeten opkomen.
Veel experts vrezen bovendien dat de nieuwe weg zal leiden tot een nieuwe golf van ontbossing en illegale houtkap. Goede toegang betekent dat bedrijven sneller en makkelijker kwetsbare gebieden kunnen bereiken voor houtkap, veeteelt of mijnbouw. Regionale groepen wijzen erop dat bij eerdere wegenprojecten dezelfde negatieve effecten optraden: trajecten zoals de BR-163 hebben tot ingrijpende milieuschade geleid.
Is een klimaatconferentie in 2025 nog geloofwaardig als die letterlijk ten koste van onmisbare natuur gaat? Het blijft een vraag die politici in Den Haag, Brussel én Brasilia zichzelf moeten stellen.
- Praktisch advies: Wilt u het verschil maken? Kies bewust voor evenementen die milieuvriendelijk reizen stimuleren en steun initiatieven die gericht zijn op echte bescherming van het regenwoud.
- Wist u dat: Slechts een klein deel van het oorspronkelijke Amazonewoud is ongeschonden. Elk stukje minder maakt het herstel steeds moeilijker, volgens Wageningse onderzoekers.
Het is duidelijk: voor klimaatbeleid dat werkt, moeten we niet alleen groene woorden, maar ook groene daden stellen. Misschien is het tijd om te kiezen voor videoconferenties en lokale oplossingen, in plaats van asfalt door ongerepte natuur.