Carlos González, kinderarts: “Straffen leert enkel om gedrag te herhalen. Het is net zo zinloos als belonen”

Carlos González, bekende kinderarts en voorvechter van respectvol opvoeden, benadrukt dat respect en een goed voorbeeld zorgen voor verantwoordelijke, ethische volwassenen.

Verspreid de liefde

Carlos González, bekende kinderarts en voorvechter van respectvol opvoeden, benadrukt dat respect en een goed voorbeeld de sleutel vormen tot verantwoordelijke, ethische volwassenen

09/08/2025 – 05:00

Moet u uw kind straffen of juist belonen? Velen van ons worstelen hier in 2025 nog steeds mee. Carlos González, een naam die u vast kent uit de wereld van ouderschap en kinderzorg, drukt zich daar heel helder over uit: straffen zijn “net zo zinloos als belonen”. Volgens González draait goede opvoeding om begrip, wederzijds respect en geduld, niet om sancties en beloningen. In een recente YouTube-video licht hij toe waarom straffen niet leidt tot wenselijk gedrag – en vaak juist de band met uw kind verslechtert.

González stelt zich de vraag: “We straffen volwassenen niet als ze lachen, springen of op de bank staan – waarom doen we dit dan wel bij kinderen?” Volgens hem ontwikkelen kinderen met straffen vooral angst en gehoorzaamheid uit vrees, geen stevige waarden of ethiek. Respectvol ouderschap draait volgens González om duidelijke uitleg en echte communicatie, niet om macht.

Uit eigen ervaring weet González waar hij het over heeft: “Mijn eigen ouders hebben me als kind nooit gestraft. Natuurlijk kreeg ik wel eens op mijn kop of een instructie, maar straf? Nooit. En toch ben ik geen tiran of mislukkeling geworden”. Op deze manier laat hij zien dat verantwoordelijke volwassenen niet per se gevormd worden door harde straffen of strakke regels.

Bovendien neemt hij kritisch het idee van “natuurlijke consequenties” onder de loep – een populair opvoedkundig begrip waar ouders in Nederland veel mee werken. Vaak, zegt González, zijn deze ‘consequenties’ een vermomde straf. Denk aan het afpakken van een speelgoedauto omdat uw kind het heeft laten slingeren. “Dat is geen natuurlijke consequentie, dat is gewoon een straf”, benadrukt hij.

Volgens González is het juist uw taak als ouder om uw kind te beschermen tegen onnodig lijden: “We zijn er om hen te begeleiden, niet om fouten te straffen.” Hij wijst erop dat goed gedrag beloond moet worden doordat het goed voelt – niet omdat uw kind iets krijgt. Het doel is dat kinderen uit zichzelf het juiste doen, niet omwille van een sticker of een snoepje.

Zijn belangrijkste advies? Geef het goede voorbeeld en wees zelf altijd respectvol en begripvol. “Wilt u dat uw kind vriendelijk en beleefd is? Wees dan zelf dat model van vriendelijkheid. Schreeuwen of straffen leert uw kind juist om hetzelfde te doen.”

De discussie over straffen en belonen in de opvoeding is levendiger dan ooit – zeker in een tijd waarin we steeds meer leren over kindontwikkeling en pedagogiek. Belangrijkste inzicht van González: een respectvolle benadering, duidelijke communicatie en een beetje Brabantse nuchterheid leveren op de lange termijn meer op dan strafbankjes of beloningspunten.