Psychologen slaan alarm: Zeg deze zin nooit op het werk als u uw reputatie wilt behouden (en niet op staande voet ontslagen wilt worden)

Uw taalgebruik op het werk zegt veel over uw professionaliteit. Drie uitspraken kunnen ongemerkt uw reputatie en kansen binnen het team schaden. Ontdek met welke werkvloertaal u anno 2025 uit moet kijken en hoe u krachtiger communiceert.

Verspreid de liefde

We gebruiken elke werkdag tientallen zinnen zonder erbij stil te staan. Toch kunnen sommige uitspraken ongemerkt onzekerheid, desinteresse of onprofessionaliteit uitstralen, en zo uw positie binnen het team flink verzwakken. Psychologen wijzen op drie uitspraken die u liever voorgoed uit uw vocabulaire schrapt.

Uw woorden op kantoor vormen het visitekaartje van uw professionaliteit.

Wat u zegt bepaalt in hoge mate hoe collega’s en leidinggevenden u inschatten – betrouwbaar, betrokken, of juist terughoudend en afwachtend. Zelfs goedbedoelde opmerkingen kunnen onbedoeld uw reputatie schaden. Daarom is bewust taalgebruik volgens arbeidspsychologen een cruciale vaardigheid anno 2025.

“Dat is niet mijn taak”

Misschien klinkt het eerlijk, maar als u zegt: “Dat is niet mijn taak,” geeft u direct het signaal af dat u niet wilt meehelpen of verantwoordelijkheid nemen. Psychologen beschouwen deze reactie als afwijzend en zelfs schadelijk voor onderling vertrouwen. Het klinkt makkelijk als een excuus om werk af te wijzen en wekt vaak frustratie.

  • Vermijd harde grenzen in takenpakketten.
  • Kies liever voor: “Dit valt niet direct onder mijn specialisme, maar ik wil graag meedenken of iemand aanraden die hierin thuis is.”

Dit laat zien dat u bereid bent samen te werken en actief bijdraagt aan het resultaat.

“Dit is misschien een domme vraag, maar…”

U kent ze wel: “Sorry voor de vraag, maar…”, “Ik weet niet of dit een goed idee is…”, “Waarschijnlijk is dit stom om te zeggen, maar…”. Ondanks de bescheiden toon ondermijnt u hiermee uw eigen expertise. Deskundigen waarschuwen dat herhaald jezelf verontschuldigen of eigen ideeën bagatelliseren snel onzeker overkomt.

  • Collega’s kunnen gaan twijfelen aan uw kennis of initiatief.
  • Formuleer uw vragen positief, bijvoorbeeld: “Ik heb een idee om te delen” of “Ik heb een vraag hierover”.

Oprechte vragen en suggesties verdienen vertrouwen, geen schaamte.

“In elk geval hebben we het geprobeerd”

Na een mislukte poging klinkt het misschien mild: “Nou ja, we hebben het tenminste geprobeerd.” Toch kan deze opmerking overkomen als een manier om verantwoordelijkheid te ontlopen. Zeker in Nederlandse teams waar nuchterheid en resultaatgerichtheid worden gewaardeerd, doet het afbreuk aan de wil tot verbetering. Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt zelfs dat te veel ‘coulance’ het leervermogen van teams belemmert.

Veel beter: “We weten nu wat niet werkt en nemen dat mee naar een volgende poging.” Zo straalt u verantwoordelijkheid én veerkracht uit.

Waarom woorden zwaarder wegen dan u denkt

Uw taal op de werkvloer maakt meer indruk dan u wellicht verwacht. Psychologen zien dat zinnen vol excuses, twijfel of passiviteit het vertrouwen in uw professionaliteit kunnen verminderen. Zelfs als u uw werk inhoudelijk uitstekend doet!

Vaak herhaalde uitspraken als “het is waarschijnlijk een domme vraag” of “sorry dat ik stoor” signaleren laag zelfvertrouwen en weinig initiatief. Dit kan doorslaggevend zijn bij belangrijke projecten of kansen op promotie.

Woorden alleen zijn trouwens niet het hele verhaal. Uw houding, stemgebruik en lichaamstaal – denk aan het Amsterdamse directe oogcontact of de Brabantse gemoedelijkheid – bepalen minstens zo veel. Zelfs een zorgvuldig geformuleerde zin krijgt een heel andere lading als uw stem onzeker klinkt of als u wegkijkt.

Praktisch: Zo kiest u krachtigere formuleringen

  • Stel heldere vragen zonder verontschuldigingen.
  • Erken fouten, maar richt u snel op oplossingen.
  • Verwijs naar eigen kennisgebieden, maar toon bereidheid tot samenwerking.

Uw reputatie op het werk bestaat niet louter uit prestaties, maar juist uit de combinatie van communicatie, houding en samenwerking. Door bescheidenheid en passiviteit in uw taal te vermijden, wint u vertrouwen en komt u vanzelf in beeld voor die felbegeerde projecten.

Voor wie hier meer in wil groeien: trainingen van bijvoorbeeld Schouten & Nelissen of Papendal zijn in 2025 erg populair onder professionals die aan versterking van hun communicatiestijl willen werken.